REGENDAG

27 juli 2016 - Adawso, Ghana

NAT.

Zoals gememoreerd begon de dinsdag nat. Opvallend was ook dat de buurman zijn zoontje 's ochtends met de auto naar school bracht, terwijl zijn dochter er later lopend achteraan ging.

Het internet was dinsdag een groot probleem (door de regen?), dus ook geen mogelijkheid om onze blog bij te werken. Irma en Floris moesten daardoor accounts voor de tablets aanmaken via de telefoon. Dit is uiteindelijk gelukt.

's Ochtends vroeg kwam Emmanuel met allemaal prachtige stoffen aan uit een naaiatelier van één van zijn andere projecten. Oud-leerlingen krijgen een microkrediet en kunnen daarmee een zaakje beginnen. Voor één van de naaisters verzamelde hij opdrachten voor het maken van dekbedhoezen en slopen. Vanwege het mooie project en de prachtige stoffen werd er flink gehandeld. De kans is groot dat thuisblijvers en familieleden ook besmet worden na het aanschouwen van deze dekbedhoezen. Er bestaat de mogelijkheid om ook na thuiskomst nog opdrachten te verstrekken. Emmanuel zorgt er dan voor, samen met Wings of Support (KLM) dat de producten in Nederland komen.

De dinsdag staat verder in het teken van het oefenen voor de graduation. Jenneke, Tarah, Holly en Maya hebben met de kleutergroepen allerlei beweegspelletjes gedaan, omdat zij afgelopen donderdag geen sportdag hadden gehad.

Marry en Nico hadden de pech dat de hoge e-snaar van de gitaar voor de tweede keer brak en dat gitaarspelen daardoor onmogelijk werd, ook al omdat de andere snaren nauwelijks te stemmen waren. Ze liepen elke keer weer weg (vakterm). Daarom hebben ze zangles gegeven zonder gitaar in de klassen 2 en 3. De kinderen waren wildenthousiast over “There's a hole in my bucket” en “She'll be coming around the mountains”.

Na schooltijd stortte Maya zich op een prachtige muurschildering (zie foto)

Mahalath heeft zich de hele dag in de keuken vermaakt, zodat de maaltijd deze keer ook een beetje Hollands was, hoewel de gerechten dit zeker niet waren. Mahalath heeft zich wel verbaasd over de arbeidsomstandigheden in de keuken. Misschien moeten we nog een keer een Bruynzeeltje sturen.

EVALUATIE.

Na schooltijd ging de Parkschoolgroep in gesprek met Emmanuel. Hij was benieuwd naar onze ervaringen en naar de tips die wij voor hem hadden. De meeste daarvan zijn al in deze blog besproken, maar we hebben nog wel benadrukt dat het belangrijk is dat we als scholen/leerkrachten met elkaar in contact blijven, zodat we tips kunnen uitwisselen, vragen kunnen beantwoorden en eventueel filmmateriaal kunnen sturen. Verder hebben we aangegeven dat het mooi is om te zien dat Triple H al aardig vorm heeft gekregen, met name Head and Hands zijn al sterk ontwikkeld. Deze weken zijn er ook duidelijk stappen gemaakt richting Heart. Emmanuel gaf aan dat er deze weken heel veel bereikt is en dat het nu de kunst is om deze vorderingen te borgen. Daarnaast is er ook een start gemaakt met differentiëren en ook dat moet nog uitgebouwd worden, maar alles in één keer wordt wel een beetje lastig.

's Avonds werd de bar van Felicity weer bezocht. Een regenachtige dag eindigde droog. Hierdoor konden we lekker in onze t-shirts blijven lopen, iets dat de Ghanezen ons niet nadeden. Zij vonden het koud en liepen daarom de hele dag in truien en met trainingsjacks aan. Waarschijnlijk was het de hele dag toch wel 26/27 graden.

Toch gingen we vroeg op bed, omdat we de volgende ochtend al om acht uur bij de Chief moesten zijn.